O czym pamiętać przy organizacji konkursu na Facebooku

Wydałeś grę i teraz trzeba ją sprzedać. Jednym z Twoich pierwszych pomysłów na zachęcenie fanów do interakcji z nowym produktem będzie zapewne zorganizowanie konkursu na Facebooku lub na innej platformie społecznej. O czym warto pamiętać i o co zadbać przed jego ogłoszeniem? Poniżej kilka podpowiedzi.

Jak napisać regulamin konkursu

Po pierwsze, taki konkurs powinien mieć regulamin.  W regulaminie określone będą najważniejsze kwestie dotyczące organizacji. Napisz tam, kto jest organizatorem konkursu, jakie będą nagrody, kto może uczestniczyć. No i – co chyba najważniejsze – w jaki sposób zostanie wyłoniony zwycięzca.

Pamiętaj, że zwycięstwo nie może być pozostawione przypadkowi. W przeciwnym razie nie będzie to konkurs, a loteria. Loteria natomiast w polskim prawie ma bardzo rygorystyczne zasady przeprowadzania. Większość przedsiębiorstw nie chce organizować loterii i ma ku temu dobre powody. Loteria wymaga między innymi zgłoszenia jej do odpowiedniej izby celnej. Naruszenie tego obowiązku oznacza kłopoty.

Czym różni się loteria od konkursu

Przykładem loterii są losowania LOTTO. W takiej loterii zwycięskie numery są na oczach widzów wybierane losowo z puli. Loterią są również konkursy zdrapkowe. Na przykład, gdy na stacji kupujemy paliwo, a wraz z rachunkiem otrzymujemy zdrapkę. Być może wygramy, a być może nie, wszystko zależy od losu.

Photo by dylan nolte on Unsplash

Konkurs tym się różni od loterii, że zakłada weryfikowalne kryteria wyboru zwycięzcy. Może to być na przykład szybkość udzielenia prawidłowej odpowiedzi. Albo oryginalność i kreatywność pracy konkursowej, ocenianej przez powołane do tego jury.

Jak nabyć prawa do prac konkursowych

Tworzone przez fanów prace konkursowe są często pełne autentycznych emocji, a do tego oryginalne. Dlatego studia organizujące konkursy chętnie wykorzystują je później w swojej działalności marketingowej. Jak to zrobić, aby działać w graniach prawa?

Przede wszystkim należy zawrzeć w regulaminie odpowiednie klauzule gwarantujące organizatorowi konkursu przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji do tych prac. W regulaminie należy w tym celu zawrzeć informację o tym, że wzięcie udziału w konkursie stanowi akceptację jego regulaminu. Bez tego zapisu, wykorzystywanie tego typu utworów w waszej działalności może zostać zakwestionowane przez autora pracy konkursowej. To będą kłopoty.

Warto też przypomnieć, że przeniesienie praw autorskich lub udzielenie licencji do utworu (takiego jak zdjęcie czy film) nigdy nie jest tym samym, co wyrażenie zgody na wykorzystanie cudzego wizerunku utrwalonego w takim utworze. O tym wspominaliśmy już wielokrotnie, ale nigdy dość.

RODO w regulaminie konkursu

W regulaminie powinno również znaleźć się miejsce na klauzule informacyjne składane przez organizatora w trybie art. 13 RODO. Napiszemy o tym niebawem osobny post. Już w tym miejscu możemy zasygnalizować, że organizator powinien poinformować w regulaminie m.in. o tym, jakiego rodzaju dane osobowe przetwarza, a także w jakim celu to robi. Przykładowo może to brzmieć tak, że imię i nazwisko oraz adres e-mail uczestnika konkursu przetwarzane będą przez spółkę XYZ jako organizatora konkursu w celu przeprowadzenia konkursu oraz ogłoszenia jego wyników w sieci społecznościowej.

Gdzie opublikować regulamin konkursu

Regulaminy konkursów, szczególnie gdy zakładają wykorzystanie prac konkursowych przez organizatora, są dość obszernymi dokumentami. Na szczęście nie musisz umieszczać ich w postach. Wystarczy, jeśli w ogłoszeniu o konkursie umieszczony zostanie link odsyłający do pełnej treści regulaminu zamieszczonej na twojej stronie internetowej.

Jeśli masz problem z napisanie regulaminu konkursu, zawsze możesz poprosić o pomoc prawnika. Oczywiście my również zapraszamy do kontaktu, bo mamy w tym obszarze całkiem spore doświadczenie.

Skomentuj