Znak towarowy w UE – przyspieszony tryb i rodzaje klas
Dzisiejszy post jest kontynuacją wpisu pt. Jak przebiega proces rejestracji znaku towarowego w UE dostępnego tutaj.
W poprzednim artykule przybliżyliśmy, kiedy można zarejestrować europejski znak towarowy w trybie fast track. Pora na zwiększoną dawkę wiedzy o tym trybie i korzyściach, jakie wynikają ze skorzystania z tej procedury.
Rejestracja fast track odbywa się za pomocą profilu utworzonego na te potrzeby na stronie EUIPO. Zgłoszenie znaku odbywać się może w jednym z 23 języków Unii Europejskiej, ale dodatkowo należy wybrać drugi język procedury (angielski, francuski, niemiecki, włoski lub hiszpański). Z naszego doświadczenia wynika, że warto w tym celu od razu posłużyć się językiem angielskim jako głównym, bo będzie to jednocześnie język postępowania w sprawie sprzeciwu i unieważnienia. Jeśli jako głównego nie wybierzemy jednego z pięciu języków, musimy zatwierdzić wykonane tłumaczenie zgłoszenia na drugi język wybrany spośród nich.
Enigmatyczna klasyfikacja nicejska – na co trzeba zwrócić uwagę rejestrując znak w przyspieszonym trybie?
Jeśli klasy działalności, w której chcesz zarejestrować oznaczenie uda się odnaleźć w zharmonizowanej bazie EUIPO, rejestracja pójdzie gładko. Ostrzegamy jednak – z naszego doświadczenia wynika, że nie tak łatwo jest wyszukać odpowiednią klasę, która będzie idealnie dopasowana do charakteru danego biznesu.
Załóżmy, że chcesz prowadzić na terenie UE sprzedaż materiałów budowlanych, a konkretnie okien. W zharmonizowanej bazie nie znajdziesz klasy opisującej „sprzedaż detaliczną lub hurtową okien”. Sprzedaż odzieży, tkanin, kosmetyków, czy nawet grzejników – owszem, stanowią one osobną klasę. Natomiast sprzedaż okien – nie. Poszukiwanie odpowiedniej klasy nicejskiej wymaga sporej cierpliwości, a często też kreatywności.
W przypadku działalności nietypowej, mocno skoncentrowanej na danym rodzaju usług czy produktów, niemożliwe może okazać się odnalezienie klasy dobrze oddającej realia prowadzonej działalności. A właściwe oznaczenie klas jest niezbędne. Ochrona znaku działa przecież wyłącznie w takim zakresie, na jaki wskazują klasy rejestracji. W sytuacji, kiedy dla działalności nie da się odnaleźć odpowiednich klas w zharmonizowanej bazie EUIPO, pozostaje samodzielne ich opisanie. To jednak wprowadza konieczność indywidualnego rozpatrzenia wniosku – co uniemożliwia procedowanie w trybie fast track.
Do sedna: jakie korzyści niesie za sobą przyspieszona rejestracja?
Po pierwsze, brak ryzyka zastrzeżeń co do klasyfikacji. Każdy termin opisany w zharmonizowanej bazie został sprawdzony przez ekspertów ds. klasyfikacji z każdego urzędu z państw członkowskich.
Po drugie, baza odpowiada realiom rynkowym, bo stworzona została na podstawie prawdziwych, skutecznie dokonanych zgłoszeń. Ponieważ użytkownicy mają wpływ na zasoby bazy, zawiera ona aktualne określenia klas odzwierciedlające najnowsze trendy gospodarcze. Ponadto na bieżąco poddawana jest przeglądowi przez specjalistów.
Po trzecie – fast jest naprawdę szybki i bezpieczny. Czas publikacji może być o ponad połowę krótszy niż w trybie zwykłym, bo wykazy towarów i usług są automatycznie tłumaczone w zharmonizowanej bazie danych. Dzięki przyspieszonemu trybowi szybciej uzyskasz ochronę dla swojego oznaczenia. Ponadto, procedura jest w miarę przystępna dla użytkownika – terminy używane w opisach klas są zazwyczaj jasne i zrozumiałe; choć tak jak wskazywaliśmy powyżej, ich dopasowanie często wymaga cierpliwości.
Kilka kroków i… mamy to
Po uzupełnieniu formularza i – niekiedy żmudnym – wyborze odpowiednich klas, pozostaje już tylko płatność. EUIPO umożliwia płatność kartą kredytową, przelewem bankowym lub płatność z rachunku bieżącego. Im szybciej dokonana zostanie opłata, tym szybsza będzie realizacja wniosku.
Na koniec ważna informacja – już po rejestracji należy uważać na pisma od podmiotów podszywających się pod EUIPO. Niekiedy właściciele znaków towarowych otrzymują pisma (podobnie jak z Urzędu Patentowego RP, o czym pisaliśmy tutaj) z wezwaniem do zapłaty tytułem – przykładowo – przedłużenia ochrony znaku.
Jeśli otrzymasz list lub fakturę, sprawdź dokładnie, czy firma lub urząd wysyłający ten dokument są wiarygodne. W przypadku wątpliwości, zanim dokonasz jakiejkolwiek płatności, skontaktuj się ze swoim pełnomocnikiem. A jeśli go nie masz – z przedstawicielem EUIPO lub UPRP.