Znaki towarowe – z czym to się je? Część III – okres ochrony, koszty rejestracji i świadectwo ochronne
Dziś oddajemy w Wasze ręce trzeci artykuł z serii „Znaki towarowe – z czym to się je?”. Poprzedni, w którym omówiliśmy, czym jest zdolność odróżniająca i w jakiej sytuacji Urząd może odrzucić wniosek o udzielenie ochrony, znajduje się tutaj.
Okres ochrony i koszty rejestracji
Nic nie może przecież wiecznie trwać… Teoretycznie, ochrona znaku towarowego może być przedłużana, ale podstawowy jej okres wynosi 10 lat od daty złożenia wniosku w Urzędzie Patentowym. Możemy po upływie 10 lat prolongować ten okres, wnosząc opłatę za przedłużenie ochrony w zarejestrowanych klasach. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby robić to wiele razy.
Koszty rejestracji znaku towarowego dzielą się zasadniczo na dwa elementy:
- Koszt opłaty rejestracyjnej w Polsce to 450 zł za rejestrację w pierwszej klasie towarowej oraz 120 zł za rejestrację znaku w każdej kolejnej klasie. Oznacza to, że jeśli wybierzesz jedną klasę, zapłacisz wraz ze złożeniem wniosku 450 zł, jeśli dwie 570 zł, trzy – 690 zł i tak dalej. W EUIPO to koszty 850 EUR za pierwszą klasę (rejestrując elektronicznie), 50 EUR za drugą i 150 EUR za każdą kolejną.
- Drugi element opłaty, którą trzeba wnieść do urzędu, to opłata za 10-letni okres ochronny, która wynosi 400 zł za każdą klasę nicejską. Jeśli wnioskujesz o ochronę w jednej klasie, zapłacisz 400 zł, jeśli w dwóch będzie to 800 zł, itd. za każdy 10-letni okres ochrony. Doliczyć trzeba jeszcze kwotę 90 zł za publikację informacji o udzielonym prawie ochronnym. W przypadku rejestracji w EUIPO koszty ochrony mieszczą się już w kosztach rejestracyjnych, więc nie ma tu dodatkowej opłaty.
Co zawiera świadectwo ochronne?
Zaznaczony na żółto numer prawa ochronnego to kluczowa informacja. Posiadając ją, można wyszukać w bazie Urzędu Patentowego informacje takie jak imię i nazwisko (lub nazwę) podmiotu uprawnionego do znaku. Poniżej, na awersie świadectwa ochronnego widnieje też data, od której trwa prawo ochronne. Ten fragment również zaznaczyliśmy na żółto. I tu istotna informacja: prawo trwa od zgłoszenia wniosku o rejestrację. W naszym przypadku był to 1 lipca 2021 roku, mimo iż samo świadectwo wystawione zostało dopiero w dniu 23 grudnia 2021 roku, po zakończeniu całego postępowania.
Znak towarowy chroniony jest terytorialnie
Ponieważ ochrona udzielana na znak towarowy jest terytorialna, to jeśli swój znak zarejestrujesz w Urzędzie Patentowym RP to uzyskasz ochronę na terytorium Polski. Jeśli chcesz szerszej ochrony to warto dokonać rejestracji w EUIPO – Europejskim Urzędzie ds. Ochrony Własności Intelektualnej – wtedy ochrona obejmie całe terytorium Unii Europejskiej. Poza Unią rejestracja odbywa się we właściwych do spraw własności intelektualnej urzędach – np. w USA jest to USPTO (United States Patent and Trademark Office).
Na drugiej stronie świadectwa przedstawiony jest znak, który uzyskał ochronę – ponieważ zgłoszenie dotyczyło znaku słowno-graficznego „EK Legal”. Kolejne istotne informacje zawarte są na trzeciej stronie świadectwa, gdzie znajduje się „Wykaz towarów przyporządkowanych do odpowiednich klas towarowych”. Jako że twoje oznaczenie zastrzegane jest zawsze w konkretnych klasach towarów/usług (wg klasyfikacji nicejskiej) to ochrona obejmuje tylko te klasy, które wskazałeś we wniosku do Urzędu Patentowego. Co ważne, klasy nicejskie nie pokrywają się ze znaną klasyfikacją PKD. Co więcej – nierzadko rodzaje działalności z „jednego worka” PKD są porozbijane na różne klasy nicejskie. Oczywiście im więcej klas rejestrujesz, tym wyższa będzie opłata. Jeśli natomiast pominiesz jakiś obszar swojego biznesu w zgłoszeniu do urzędu, to ochrona twojej marki nie rozciągnie się z automatu na takie niezgłoszone, choćby podobne, ale znajdujące się pod innym numerem klasyfikacji towary lub usługi. Warto więc bardzo dobrze się zastanowić i w chwili rejestracji zastanowić się, który obszar twojego biznesu będzie korzystał z ochrony jaką daje znak towarow. Nasze doświadczenie pokazuje, że 2 – 3 klasy to standardowe minimum, w zakresie którego przedsiębiorcy chronią swoją markę.
Atrakcyjne ®…
Zdarza się, że niepomni konsekwencji przedsiębiorcy dodają znaczek ® do swojego logo. Ot tak, żeby je uatrakcyjnić. Przestrzegamy przed takim upiększaniem w sytuacji, gdy nie zarejestrowałeś jeszcze swojego znaku! Gwarancję ochrony marki daje wyłącznie rejestracja znaku towarowego.
Oznaczanie produktów jako ® (registered) bez podstawy prawnej ku temu (czyli gdy oznaczenie nie jest zarejestrowanym znakiem) wiąże się z grzywną. Mówi o tym wprost ustawa Prawo własności przemysłowej:
„Kto wprowadza do obrotu towary oznaczone znakiem towarowym z wyróżnikiem mającym wywołać mylne mniemanie, że przedmioty te korzystają z takiej ochrony, podlega karze grzywny”. (art. 308 ustawy prawo własności przemysłowej)
Jeśli bardzo chcesz dodać sobie jakiś znaczek zanim otrzymasz ochronę urzędową, użyj ™. Pamiętaj jednak, że to tylko marketingowy trik i wcale nie oznacza, że masz jakiekolwiek prawa do własnej marki.
Powyższy wpis nie jest poradą prawną. W celu jej uzyskania skontaktuj się z prawnikiem.